VOOR ELK MAC PROBLEEM IS EEN OPLOSSING. Telf: 06-22 66 57 53

Blog / 
imac, macbook, macos
 / 

Mac Start niet

Mac Start niet

imac, macbook, macos

Uw Mac start niet meer op.

Met één of meerdere van de volgende 12 oplossingen kunt u zorgen dat uw Mac weer op de juiste wijze start.

1. Check de Stroomvoorziening.

Uw Mac Start niet, kijk dan eerst of uw Mac goed is aangesloten op het stroomnet. Als u een macbook heeft ga dan na of de batterij voldoende opgeladen is en kijk of het ledje op de oplader (Magsafe) groen, oranje of niet oplicht.

  • Groen - Als het ledje groen oplicht dan is de batterij opgeladen.
  • Oranje - Als het ledje oranje oplicht dan wordt de batterij nog opgeladen.
  • Niet - Als het ledje niet oplicht dan is of de oplader defect of het laadcircuit in uw Mac is niet in orde.

2. Reset de SMC.

Als de software van de SMC chip in uw Mac in de war is geraakt, kan het zijn dat:

  • Uw Mac niet wordt ingeschakeld
  • Uw Batterij niet oplaad
  • De Ventilatoren snel draaien
  • Uw Mac-notebook te warm wordt
  • De Ingebouwde camera niet werkt

U kunt dan de SMC dan eerst het beste resetten. Dat doet u op de volgende manier:

  • Koppel u uw Mac los van het stroomnet, wacht een minuut, en sluit uw Mac dan opnieuw aan.
  • Bij een Macbook drukt u tegelijk op de toetsen Shift-Control-Option (links) en de aan/uit-knop, houd deze toetsen vijf seconden ingedrukt, en probeer daarna uw Macbook opnieuw te starten.

Mac Start niet

3. Reset het NVRAM of PRAM geheugen.

Mac Start niet

  • Schakel uw Mac uit.
  • Druk de 4 toetsen Option (Alt ⌥) + Command (Cmd ⌘) + P + R tegelijk in.
  • Start uw Mac op.
  • Houd de 4 toetsen ingedrukt totdat u het start geluid (Chime) voor de tweede keer hoort, laat ze dan los.
  • Nu zijn de NVRAM of PRAM gereset.

4. Uw Mac Start niet, start hem daarom eerst op in de Veilige Modus.

Uw Mac in de veilige modus starten

Door uw Mac op te starten in de veilige modus, kunt u vaststellen welke probleem zich voordoet bij de software die tijdens het starten van de Mac wordt geladen. Als u de Mac in de veilige modus start, gebeurt het volgende:

  • De startschijf wordt geverifieerd en indien nodig wordt geprobeerd problemen met directory's op te lossen.
  • Alleen de meest vereiste kernel extensies worden geladen.
  • Het automatisch openen van start -en inlog onderdelen wordt voorkomen.
  • Door de gebruiker geïnstalleerde lettertypen worden uitgeschakeld.
  • Lettertype caches, de kernel cache en andere cache bestanden van het systeem worden verwijderd.

Een Intel-Mac starten in de veilige modus

    • Kies op uw Mac Apple-menu 'Zet uit'.Wacht 10 seconden nadat de Mac is uitgeschakeld.
    • Start uw Mac opnieuw op en houdt direct de Shift-toets ingedrukt.
    • Laat de Shift-toets los wanneer het inlogvenster verschijnt.

Een Apple silicon Mac starten in de veilige modus

    • Kies op de Mac Apple-menu > 'Zet uit'.
    • Wacht 10 seconden nadat de Mac is uitgeschakeld.
    • Houd de aan/uit-knop op uw Mac ingedrukt totdat het scherm met startopties wordt weergegeven met de beschikbare startschijven en 'Opties'.
    • Selecteer een startschijf .
    • Houd de Shift-toets ingedrukt, klik op 'Ga door in de veilige modus' en laat de Shift-toets weer los.

Uw Mac wordt nu in de veilige modus gestart. U ziet nu een voortgangsindicator op uw beeldscherm. Als u uw probleem heeft opgelost, start dan vervolgens uw Mac weer normaal op. U kunt de veilige modus verlaten door uw Mac op de normale manier opnieuw op te starten, zonder tijdens het starten toetsen in te drukken.

5. Opstarten in het recovery menu.

Starten zodat u in het recovery menu komt:

  • Zet uw Mac uit.
  • Houd zowel de Command (Cmd ⌘) toets en de R toets ingedrukt (Cmd + R).
  • Zet uw Mac aan.
  • Wanneer u het start geluid hoort kunt u de 2 toetsen los laten.
  • U komt na enige tijd in het recovery menu.

Mac Start niet

  • Om uw macOS operatingsysteem opnieuw te installeren, kiest u de optie "Installeer macOS opnieuw" te drukken.
  • Volg vervolgens de stappen op het scherm. Deze installatie gebeurt zonder verlies van uw gegevens (data).
  • Ik raad u altijd aan om ook voor een goede reservekopie (backup) te zorgen.

6. Internet recovery met de hoogste macOS versie.

  • Als u de normale herstel modus niet kunt gebruiken (optie 5), dan kunt u "internet herstel" gebruiken.
  • Zet uw Mac uit.
  • Houd zowel de Option (Alt ⌥) en de Command (Cmd ⌘) en de R toets ingedrukt (Alt + Cmd + R).
  • Zet uw Mac aan.
  • Wanneer u het start geluid hoort kunt u de 3 toetsen los laten.
  • Na een paar seconden verschijnt er een wereldbol op het scherm met de tekst: Internet Recovery starten. Dit kan even duren.
  • U komt nu in het recovery menu (zoals in punt 5).
  • Verbind uw Mac met de Wifi (Klik in de menubalk rechtsboven op het wifi icoon en kies uw netwerk).
  • Kies nu "Installeer macOS opnieuw en volg de verdere stappen.

7. Internet recovery vanaf de oorspronkelijke macOS versie.

Mac Start niet

  • Als u de normale herstel modus niet kunt gebruiken (optie 5 en optie 6), dan kunt u "internet herstel" gebruiken.
  • Zet uw Mac uit.
  • Houd zowel de Shift ⇧ toets en de Option (Alt ⌥) en de Command (Cmd ⌘) en de R toets ingedrukt (Shift + Option + Cmd + R).
  • Zet uw Mac aan.
  • Wanneer u het start geluid hoort kunt u de 4 toetsen los laten.
  • Na een paar seconden verschijnt er een wereldbol op het scherm met de tekst: Internet Recovery starten. Dit kan even duren.
  • Verbind uw Mac met de Wifi (Klik in de menubalk rechtsboven op het wifi icoon en kies uw netwerk).
  • Vervolg verder de stappen.

8. Starten in de Single User Mode.

  • Wanneer er zich problemen voordoen met het starten van uw Mac dan is het mogelijk dat het 'filesystem' corrupt is geraakt.
  • Gelukkig zijn dat soort problemen in een groot aantal gevallen op te lossen met behulp van het starten in de Single user mode.
  • Alleen in deze mode is het mogelijk om de systeem partitie van MacOS te controleren op fouten en deze eventueel te herstellen.
  • Zet daarvoor uw Mac uit.
  • Houd de 2 toetsen Command (Cmd ⌘) + S ingedrukt.
  • Start uw Mac.
  • Als u het start geluid hoort kunt u de 2 toetsen loslaten.
  • U komt nu in de Single User Mode.

Nadat de single user mode is gestart verschijnt er een terminal scherm. U kunt de systeem partities controleren op fouten en repareren met het commando:

$ /sbin/fsck -fy

Nadat het fsck proces is afgerond kunt u uw Mac opnieuw starten. Wanneer er zich problemen voordeden met het filesystem dan zijn deze naar alle waarschijnlijkheid verholpen en zal uw Mac weer als vanouds starten.

U kunt ook hierna uw systeem mounten via

$ /sbin/mount -uw /

U heeft dan toegang tot wat er op uw schijf staat.

Via het commando $ exit verlaat u uw schijf weer netjes.

9. Timemachine backup terug zetten.

  • Wanneer uw Mac niet start kan dit een ernstig probleem zijn. Het kan zijn dat de gegevens op uw harde schijf beschadigd zijn.
  • Dit is te herstellen met een backup van Timemachine.
  • Via Timemachine zorgt u ervoor dat uw systeem weer start en goed werkt.
  • Zie voor starten "Het recovery menu opstarten" punt 11
  • Kies nu "Restore from Time Machine"

10. Uw Mac slaat na enkele minuten af en start opnieuw.

Meestal duidt dit op een video -of schijf probleem.

11. Uw Mac start op met een hangslot.

  • Als u een hangslot te zien krijgt, dan wil het zeggen dat er een Firmware wachtwoord op uw Mac staat.
  • U moet uw firmware wachtwoord invoeren.
  • Let wel op, want het toetsenbord van uw Mac staat nu nog in qwerty ingesteld.
  • Dus u zult misschien enkele toetsen moeten wisselen om uw wachtwoord correct in te vullen.
  • Een Firmware wachtwoord is helaas niet te resetten.
  • Hiervoor moet u contact opnemen met Apple en is er ook uw aankoopbewijs nodig.

12. Uw Mac start niet, maar u ziet een vraagteken.

  • Als uw Mac met dit symbool start, wil het zeggen dat er een probleem is met uw systeem.
  • Het opslagmedium in uw Mac (harde schijf of SSD) is niet te lezen.
  • Formatteer of vernieuw het opslagmedium.
  • In het geval van een probleem met uw systeem, kunt u proberen om op te starten vanaf de herstel partitie, zie hierboven, en installeert u het systeem opnieuw.
  • Wanneer dat niet lukt, dan is de kans groot dat de harde schijf of SSD stuk is.
  • In dat geval kunt u het beste uw Mac bij Mac Support langs brengen.

 

Mac Support Witjas

Voor elk Mac probleem is een oplossing

Voor meer en vrijblijvende informatie vul het Contact, Reparatieformulier in of Bel.

Misschien ook interessant

© 2022 Mac Support Witjas

arrow-rightmenu-circle