Mac Opstartschermen

Mac opstartschermen

Verschillende opstartschermen

1. Cirkel met een streep

 

Een Mac verbodssymbool (een cirkel met een streep erdoor) betekent dat de geselecteerde opstartschijf wel een Mac-besturingssysteem bevat, maar dat dit geen versie of build van macOS is die geschikt is voor uw Mac.

  • Houd de aan/uit-knop op de Mac 10 seconden ingedrukt totdat de Mac wordt uitgeschakeld.
  • Schakel de Mac in en houd daarbij de toetsen Command (⌘) en R ingedrukt om op te starten met macOS Recovery.
  • In macOS Recovery herstelt u de opstartschijf met Schijfhulpprogramma.
  • Als Schijfhulpprogramma geen fouten heeft gevonden of alle fouten heeft hersteld, voert u een van deze acties uit:
    • Installeer macOS opnieuw
    • Zet een Time Machine-reservekopie terug

2. Vraagteken

Mac Tekens

 

Als een map met een knipperend vraagteken wordt weergegeven, betekent dit dat uw opstartschijf niet meer beschikbaar is of geen werkend Mac-besturingssysteem bevat.

  • Houd de aan/uit-knop op de Mac 10 seconden ingedrukt totdat de Mac wordt uitgeschakeld.
  • Schakel de Mac in en houd direct Command (⌘)-R ingedrukt om op te starten vanaf macOS Recovery.
  • In macOS Recovery gebruikt u Schijfhulpprogramma om de opstartschijf te herstellen.
  • Als Schijfhulpprogramma geen fouten heeft gevonden of alle fouten heeft hersteld, voert u een van de volgende acties uit:
    • Installeer macOS opnieuw
    • Herstel de Mac vanaf een Time Machine-reservekopie

Als u nog hulp nodig heeft neem dan contact op met Mac Support.

3. Zwart (leeg) scherm

Mac Tekens

 

Tijdens het opstarten wordt een of meer keren een leeg (zwart, grijs of blauw) scherm weergegeven. Als de Mac lijkt te hangen op een leeg scherm, voert u deze stappen uit.

  • Als de Mac of het beeldscherm helemaal niet lijkt te worden ingeschakeld (geen stroom), voert u eerst de stappen uit voor de situatie dat de Mac niet wordt ingeschakeld.
  • Als het probleem blijft aanhouden, houdt u de aan/uit-knop van de Mac 10 seconden ingedrukt. Daarna probeert u op te starten met macOS Recovery. Als dat lukt, gaat u verder met de volgende stap.
  • In macOS Recovery herstelt u de opstartschijf met Schijfhulpprogramma.
    • Als Schijfhulpprogramma geen fouten heeft kunnen vinden, gaat u verder met de volgende stap.
    • Als Schijfhulpprogramma wel fouten heeft gevonden en deze heeft hersteld, start u de Mac opnieuw op. Als het probleem zich blijft voordoen, gaat u verder met de volgende stap.
  • Voer een van deze acties uit:
    • Installeer macOS opnieuw
    • Zet een Time Machine-reservekopie terug

Als u nog hulp nodig heeft neem dan contact op met Mac Support.

 

  • Op uw Mac wordt een Apple logo weergegeven wanneer uw lokale opstartschijf is gevonden, en een voortgangsbalk tijdens het verdere verloop van de opstartprocedure of de installatie van macOS.
  • Op de Mac wordt een Apple logo weergegeven wanneer uw lokale opstartschijf is gevonden (een in de Mac ingebouwde of rechtstreeks op de Mac aangesloten opstartschijf).
  • Naarmate het opstarten vordert, ziet u een voortgangsbalk of -indicator , met of zonder Apple logo.
  • Dit scherm kan meerdere keren worden afgewisseld met een leeg scherm.

 

  • Als u macOS installeert, blijft het Apple logo of de voortgangsbalk mogelijk veel langer dan gebruikelijk zichtbaar op het scherm na het herstarten van de Mac.
  • Naarmate de installatie vordert, beweegt de voortgangsbalk mogelijk langzaam of een tijdlang helemaal niet.
  • Daarom adviseert Apple om de installatie van macOS ’s avonds te starten, zodat deze gedurende de nacht kan worden voltooid, indien nodig.

Als u denkt dat u lang genoeg hebt gewacht om te weten dat de Mac hangt op dit scherm:

  • Houd de aan/uit-knop ongeveer 10 seconden ingedrukt, totdat uw Mac wordt uitgeschakeld.
  • Probeer op te starten in de veilige modus om te bepalen wat het probleem is.
  • Als het probleem zich blijft voordoen, koppelt u alle accessoires los van de Mac, inclusief printers, schijven, USB-hubs en andere niet-essentiële apparaten. (Misschien is er een probleem met een of meer van deze apparaten of de kabels waarmee ze zijn aangesloten.) Houd de aan/uit-knop nogmaals 10 seconden ingedrukt en druk er daarna opnieuw op om de Mac weer in te schakelen.
  • Als het probleem aanhoudt, schakelt u de Mac weer uit en schakelt u hem weer in, waarbij u de toetsen Command (⌘) en R ingedrukt houdt om op te starten met macOS Recovery.
  • In macOS Recovery gebruikt u Schijfhulpprogramma om de opstartschijf te herstellen.
    • Als Schijfhulpprogramma geen fouten heeft kunnen vinden, gaat u verder met de volgende stap.
    • Als Schijfhulpprogramma wel fouten heeft gevonden en deze heeft hersteld, start u de Mac opnieuw op. Als het probleem zich blijft voordoen, gaat u verder met de volgende stap.
  • Voer een van deze acties uit:
    • Installeer macOS opnieuw
    • Zet een Time Machine-reservekopie terug

Als u nog hulp nodig heeft neem dan contact op met Mac Support.

5. Driehoek met een uitroepteken

 

Een driehoek met een uitroepteken betekent dat uw Mac probeert op te starten via een Internet MacOS Recovery partitie, maar dat dat het niet lukt.

6. Gesloten slot

 

  • Als uw Mac een firmware password gebruikt, verschijnt het gesloten icoon, wanneer u probeert te starten van een andere disk of volume, zoals bijvoorbeeld een externe disk met daarop een macOS Recovery partitie.
  • Toets uw firmware wachtwoord in om verder te gaan.

7. System lock PIN code

 

 

  • Uw Mac vraagt om een PIN code wanneer het op afstand is geactiveerd door een Vind My app.
  • Type de vier cijfers of 6 cijfers in om verder te gaan.

8. Login scherm

 

  • In het login scherm, typed u uw gebruikers account wachtwoord in, om in te loggen op uw Mac.
  • Als FileVault is ingeschakeld, krijgt u hiermee ook toegang tot uw disk.

Meer Informatie nodig?

 

Neem vandaag nog contact op

Heeft uw Mac snel een reparatie nodig of wilt u deskundig advies over uw macOS-besturingssysteem?
Neem dan vandaag nog contact op met Mac Support Witjas.