Mac geen internet!
Als wifi of ethernet niet werkt op uw Mac, heeft u geen toegang tot het internet. Als u zich in een vergelijkbare situatie bevindt, kan deze blog u wellicht helpen. Bekijk de diverse oplossingen om te verhelpen dat uw Mac geen verbinding maakt met uw wifi, verbonden is met uw wifi maar geen internet toegang heeft of andere netwerk verbindingsproblemen.
Oplossingen voor Mac geen internet verbinding.
1. Controleer waar het probleem ligt
- Stel dat uw Mac is verbonden met uw wifi, maar uw Mac geen internet heeft.
- Voordat u naar de fixes gaat, is het essentieel om te weten of het probleem bij het netwerk of bij uw computer ligt.
- Om dit te controleren, verbindt u een ander apparaat zoals uw telefoon met hetzelfde wifi-netwerk en probeert u een website te bezoeken.
- Als u op andere apparaten geen internet kunt gebruiken, ligt het probleem bij het netwerk en niet bij uw Mac.
- Neem in dit geval contact op met uw internetprovider en vraag om een oplossing. mogelijk is hun service tijdelijk niet beschikbaar is.
- Ook kan vaak het herstarten van de router helpen.
- Als u op andere apparaten wel toegang hebt tot internet, betekent dit dat het probleem bij uw Mac ligt en niet bij het netwerk.
2. Zorg ervoor dat u bent verbonden met het juiste netwerk
- Als u geen verbinding heeft met het internet, en u zich op een plaats bevindt met meerdere openbare wifi-netwerken, dan kunt u uw Mac verbinding laten maken met zo’n netwerk.
- Om dit te controleren, klikt u op het wifi-pictogram in de bovenste menubalk en kijkt u of de Mac is verbonden met het juiste netwerk .
- Als u macOS Big Sur of hoger gebruikt, is het wifi-pictogram mogelijk niet zichtbaar in de menubalk.
- Zoek ernaar in het macOS control center.
- Ziet u een uitroepteken naast de wifi-naam?
- Als dat zo is, betekent dit dat het netwerk momenteel geen internet heeft.
- In deze situatie blijft uw Mac verbonden met dit wifi-netwerk, maar heeft u geen toegang tot internet.
- Om dit op te lossen, schakelt u over naar een andere wifi en volgt u de andere onderstaande oplossingen.
3. Verbreek de verbinding met wifi en maak opnieuw verbinding
- Als uw Mac geen verbinding met het internet, houd dan de option toets ingedrukt en klik op het wifi-pictogram in de bovenste menubalk.
- Klik nu op verbinding verbreken met [netwerknaam].
- U kunt nu stoppen met het indrukken van de option toets.
- Maak na een paar seconden opnieuw verbinding met hetzelfde of een ander bekend wifi-netwerk.
4. Schakel wifi uit en weer in
- Klik op het wifi-pictogram in de menubalk bovenaan of in het control center en schakel wifi uit.
- Wacht 15 seconden en schakel wifi weer in.
- Zodra uw Mac verbinding heeft gemaakt met het juiste netwerk, zou alles moeten werken zoals verwacht.
5. Start uw Mac opnieuw op
- Meestal is dit een snelle en betrouwbare oplossing om dergelijke problemen op te lossen.
- Klik linksboven op het Apple-pictogram en kies :opnieuw opstarten.
- Zodra de Mac weer is gestart, moeten de wifi-problemen zijn opgelost.
6. Controleer wifi-router en de kabels
- Een handige oplossing is om uw wifi-router uit te schakelen met de hoofdschakelaar en na een paar seconden weer aan te zetten.
- Ten tweede, zorg ervoor dat de primaire kabel die van uw internetprovider komt is aangesloten op de router.
- Als u ethernet gebruikt, zorg er dan voor dat het goed is aangesloten op de ethernet-poort van uw Mac.\
7. Stel de juiste datum en tijd in op de Mac
- U kunt de juiste datum en tijd hebben door Mac deze automatisch te laten instellen.
- Open hiervoor systeemvoorkeuren > datum en tijd en schakel datum en tijd automatisch instellen in.
- Klik vervolgens op tijdzone en zorg ervoor dat deze correct is.
- Als dit niet het geval is, vinkt u het vakje tijdzone automatisch instellen op huidige locatie aan.
- Als het grijs is, klikt u op het slotpictogram en voert u het wachtwoord van uw Mac in.
8. Controleer de status van Wifi, Ethernet of iPhone USB-verbindingen
- Is uw Mac verbonden met wifi, maar is er geen internetverbinding?
- Volg dan deze stappen om de verbindingsstatus te controleren.
- Klik op het Apple-pictogram linksboven en kies systeemvoorkeuren.
- Klik op netwerk.
- Als u voor een netwerk een groene stip en het woord ‘verbonden’ ziet, betekent dit dat alles goed zou moeten werken.
- Als er een gele stip wordt weergegeven, betekent dit dat het actief is, maar dat de Mac momenteel niet is verbonden met het netwerk en dit niet gebruikt. Probeer in dit geval de andere verbonden netwerken uit, of schakel uit.
- Als een netwerk een rode stip laat zien, betekent dit dat het niet is verbonden of ingesteld.
- Om dit op te lossen, moet u ervoor zorgen dat de draden zijn aangesloten of dat de wifi-router is ingeschakeld.
9. Verwijder meerdere netwerkvermeldingen van dezelfde soort
- In de onderstaande schermafbeelding hebben we twee wifi-netwerken: wifi en wifi 2.
- Als het internet niet werkt op uw Mac.
- Geen verbinding maakt met een netwerk of is verbonden maar geen internettoegang heeft.
- Overweeg dan het verwijderen van de andere ingangen van hetzelfde netwerk.
- In ons geval zal ik wifi 2 verwijderen.
- Ga naar systeemvoorkeuren > netwerk en selecteer het andere netwerktype.
- Klik op het minteken (-).
- Klik op toepassen.
- Opmerking: om een nieuw netwerk toe te voegen, klikt u op het plus pictogram (+).
10. Stel Service Order in Mac’s netwerkinstellingen in
- Als u vaak meerdere soorten verbindingen hebt, zoals ethernet, wifi, iPhone-hotspot, enz., kunt u de volgorde van netwerken wijzigen.
- Uw Mac geeft de voorkeur aan en gebruikt degene bovenaan.
- Als u bijvoorbeeld op kantoor bent met ethernet en wifi, kunt u ethernet bovenaan instellen.
- Dit zorgt ervoor dat u hogere snelheden krijgt (aangezien bedrade verbindingen meestal sneller zijn dan draadloze).
- Ga naar systeemvoorkeuren van de Mac > netwerk.
- Klik op het pictogram met de drie stippen (of instellingen pictogram) linksonder en kies set service order.
- Sleep het gewenste netwerktype naar boven en klik op OK.
- Klik ten slotte op toepassen.
11. Vergeet wifi en maak opnieuw verbinding
- Voordat u deze stappen volgt, moet u ervoor zorgen dat u het wifi-wachtwoord voor uw netwerk heeft.
- Open systeemvoorkeuren > netwerk.
- Selecteer wifi in de linker zijbalk en klik op geavanceerd.
- Selecteer het netwerk op het tabblad wifi.
- Klik nu op het minteken > verwijderen > ok > toepassen.
- Herstart uw Mac.
- Klik op het wifi-pictogram in de bovenste menubalk, kies het wifi-netwerk en voer het wachtwoord in om opnieuw verbinding te maken.
- Alles zou nu correct moeten werken.
12. Verander de DNS van uw Mac
- Als u problemen ondervindt bij het bezoeken van specifieke websites, kan dit probleem worden opgelost door:
- Turn off wifi on your Mac
- “Flushing DNS Cache”
- # sudo killall -HUP mDNSResponder
- herstart uw Mac
- Of door de DNS van uw Mac te wijzigen.
- Als u de DNS-servers van Google wilt gebruiken, kunt u de volgende twee items aan de lijst toevoegen:
-
- 8.8.8.8
- 8.8.4.4
- Als u liever OpenDNS gebruikt, met veel extra functies, kunt u de volgende twee items gebruiken:
-
- 208.67.222.222
- 208.67.220.220
13. Verleng de DHCP-lease
- Als uw Mac verbinding maakt met wifi maar geen webpagina’s laadt, kan het verlengen van DHCP Lease dit probleem oplossen.
- Hier leest u hoe u dat doet.
- Ga naar systeemvoorkeuren > netwerk.
- Selecteer wifi in de linker zijbalk en klik op geavanceerd.
- Klik op TCP/IP.
- Klik op DHCP-lease vernieuwen > Ok.
14. Voer Wireless Diagnostics uit op uw Mac
- Het hulpprogramma voor draadloze diagnose kan het probleem niet oplossen, maar het kan uw wifi analyseren en u een lijst met problemen, informatie en oplossingen tonen om het probleem op te lossen.
- Sluit alle apps.
- Klik hiervoor met de rechtermuisknop op een geopend app-pictogram in het dock en kies afsluiten.
- Houd de option toets ingedrukt en klik op het wifi-pictogram in de bovenste menubalk.
- Klik op open wireless diagnostics en volg de instructies.
15. Reset de netwerk voorkeuren van uw Mac
- Als de bovenstaande oplossingen niet voor u werken, overweeg dan om alle netwerkverbindingen te resetten door deze stappen te volgen.
- Ga naar uw finder
- Klik in de bovenste menubalk op ga > computer.
- Klik op uw stationsnaam (of Macintosh HD als u uw naam niet ziet) > bibliotheek > voorkeuren > systeemconfiguratie.
- Verwijder vanaf hier de netwerk-p.list-bestanden.
Opmerking: mogelijk ziet u deze hier niet allemaal. Verwijder datgene wat u ziet.
- com.apple.airport.preferences.p.list
- com.apple.wifi.message-tracer.p.list
- Networkinterfaces.p.list
- preference.p.list
- com.apple.network.identificatie.p.list
- Start uw Mac opnieuw op en maak verbinding met wifi. Uw computer zou u nu toegang tot internet moeten geven.
15. Andere handige oplossingen om wifi-problemen op te lossen
- Schakel Mac’s bluetooth uit en kijk of dit helpt of niet.
- Ga naar systeemvoorkeuren > delen en zorg ervoor dat Internet delen is uitgeschakeld.
- Werk uw Mac bij door naar systeemvoorkeuren > software-update > nu bijwerken te gaan.
- Verwijder aangesloten accessoires zoals externe dongles, draadloze muis en toetsenbord, en dergelijke.
- Kijk of dit helpt bij het oplossen van de wifi-problemen.
- Voer Apple diagnostics uit om vast te stellen of er ernstige problemen zijn met wifi-hardware.
- Start uw Mac in veilige modus en controleer of u nu toegang hebt tot internet of niet.
- Als u een Intel-gebaseerde Mac heeft, reset u NVRAM en de SMC.
- Heeft u een nieuwe Mac met Apple silicon, dan geldt dit niet voor u.
16. Meer Informatie nodig?
- Laat u adviseren door Mac Support Witjas
Dit bericht is overgenomen van Idownloadblog.